بخار شیمیایی آمریکایی آمریکا قطعنامه

بخار: شیمیایی آمریکایی آمریکا قطعنامه سوریه روسیه ایران امنیت ارسال بیانیه

گت بلاگز بازار خودرو آینده قیمتی رنو در کشور عزیزمان ایران

قرارداد شرکت گسترش و نوسازی صنایع کشور عزیزمان ایران (ایدرو) و رنو در شرایطی چندی پیش به امضا رسید که حالا مسوولان این شرکت از خودروساز فرانسوی انتظار دارند محص

آینده قیمتی رنو در کشور عزیزمان ایران

آینده قیمتی رنو در ایران

عبارات مهم : ایران

قرارداد شرکت گسترش و نوسازی صنایع کشور عزیزمان ایران (ایدرو) و رنو در شرایطی چندی پیش به امضا رسید که حالا مسوولان این شرکت از خودروساز فرانسوی انتظار دارند محصولات خود را تا حد امکان با قیمت هایی پایین در بازار کشور عرضه کنند.

آن طور که منصور معظمی مدیرعامل ایدرو به «دنیای اقتصاد» می گوید، خودروهای فعلی این شرکت در کشور عزیزمان ایران از قیمت بالایی برخوردارند؛ بنابراین در دور تازه حضور رنویی ها در کشور، قیمت های موردنظر باید شکسته شوند.

آینده قیمتی رنو در کشور عزیزمان ایران

به گفته معظمی، انتظار ایدرو از رنو، عرضه محصولاتی در محدوده قیمتی 40 تا 50 میلیون تومان هست. این انتظار مدیرعامل ایدرو در شرایطی است که قیمت تمام شده است خودروهای پسابرجامی (مانند سایر خودروها) تابع یک سری مولفه ها از جمله تعرفه، قیمت ارز، تورم بخشی و میزان داخلی سازی بوده و به این راحتی ها نمی توان قیمت ها را پایین آورد. طبق اعلام رنو، این شرکت قصد دارد دو محصول تازه به نام های «نیو داستر» و «نیو سیمبول» را به طور اختصاصی در کشور عزیزمان ایران تولید و عرضه کند، هرچند به احتمال فراوان، محصول ارزان قیمت این شرکت یعنی کوئید نیز میهمان کشور خواهد شد. با توجه به لیست موردنظر ولی می توان به واسطه بررسی قیمت های جهانی خودروهای مذکور و با در نظر گرفتن هزینه های تولید در ایران، به این پرسش مهم پاسخ داد که آیا رنویی ها می توانند انتظار مسوولان شرکت گسترش مبنی بر عرضه محصولات ارزش با قیمت های پایین را برآورده کنند یا موفق به تحقق آن نخواهند شد.

پیش از آنکه به سراغ قیمت های جهانی خودروهای مدنظر رنو جهت بازار کشور عزیزمان ایران برویم، ابتدا نگاهی می اندازیم به هزینه های کلی تولید خودروهای خارجی در ایران، تا مشخص شود محصولات تازه قرار است در چه فضایی ساخته شوند. در حالت کلی، یک تفاوت بسیار بزرگ میان شرایط تولید در خودروسازی کشور عزیزمان ایران و بسیاری دیگر از کشورهای صاحب صنعت ماشین وجود دارد و آن، فضای نامناسب کسب و کار است.

قرارداد شرکت گسترش و نوسازی صنایع کشور عزیزمان ایران (ایدرو) و رنو در شرایطی چندی پیش به امضا رسید که حالا مسوولان این شرکت از خودروساز فرانسوی انتظار دارند محص

این فضای نامناسب طبعا گریبان خودروسازی کشور را نیز گرفته و به نوبه خود اجازه نمی دهد محصولات بزرگ ترین صنعت داخلی، با قیمت هایی مناسب تولید و روانه بازار شوند. منظور از فضای نامناسب کسب و کار، زیاد مسائلی مانند واقعی نبودن قیمت ارز، سود بالای تسهیلات و همچنین تورم بخشی است که اجازه نمی دهند ماشین یا هر کالای صنعتی دیگری با قیمتی مناسب و رقابتی به تولید برسد.میراث شوم این فضای نامناسب کسب و کار، هزینه های مالی بالایی است که باعث می شوند خودروهای داخلی در عین حال هم کیفیت پایینی داشته باشند و هم قیمتی بالا. با این حساب، شاید چندان فرقی نکند که کدام شرکت خارجی قرار است در خودروسازی کشور وارد فعالیت تولیدی شود؛ لیکن چه پژو باشد چه رنو و چه فولکس و چه فیات، همه مجبورند در این فضای نامناسب، محصولات خود را ساخته و عرضه کنند.

در حال حاضر خودروهای تولید کشور حتی آنهایی که درصد داخلی سازی بالایی دارند با قیمت هایی بیش از آنچه باید، به تولید می رسند و مشتریان هنگامی که آنها را با نمونه های مشابه خارجی مقایسه می کنند، به وضوح متوجه تفاوت های آشکار در کیفیت و قیمت می شوند.

این عنوان نشان می دهد رنو که انتظار عرضه محصولاتی با قیمت مناسب از آن می رود، هرچه هم از بهره وری بالایی برخوردار باشد، باز هم با دشواری های زیادی در مسیر کم کردن هزینه های تولید مواجه خواهد بود؛ بنابراین رنو از همین ابتدای ورود به فاز تازه فعالیت در ایران، با این مانع بزرگ روبه رو می شود، هرچند البته این عنوان جهت خودروساز فرانسوی، غریب نبوده و رنویی ها پیش تر طعم تلخ آن را در ماجرای پلت فرم X90 چشیده اند. طبق قرارداد مرتبط به این پلت فرم، بنا بود محصولاتی با قیمت پایین روانه بازار ماشین کشور شود، ولی رنویی ها از همان ابتدا فهمیدند در فضای کسب و کار کشور عزیزمان ایران و با وجود حواشی زیاد، چندان موفقیتی در این ماجرا نخواهند داشت. نتیجه هم در نهایت آن شد که تندر-90 به عنوان خودرویی با نشانه قیمتی زیر 10 میلیون تومان، در اندک زمانی جهش کرد و در حال حاضر نیز جزو محصولات دارای قیمت میانگین رو به اوج به شمار می رود.

آینده قیمتی رنو در کشور عزیزمان ایران

داستر؛ شاید زیر 100 میلیون تومان

اما جدا از فضای نامناسب کسب و کار در خودروسازی ایران، دیگر مساله اثرگذار بر هزینه های تولید و قیمت تمام شده است محصولات آینده رنو در کشور، قیمت های پایه آنها هست. در واقع با بررسی این قیمت ها می توان عرضه نیو داستر و نیو سیمبول و همچنین کوئید را با قیمت هایی مدنظر مسوولان شرکت گسترش، امکان سنجی کرد.

در این بین، طبق اطلاعاتی که از این قرارداد انتشار یافته هست، می توان قیمت تقریبی محصولات تولیدی رنو در کشور عزیزمان ایران را تخمین زد. هرچند رنو قرار است مدل های تازه سیمبول و داستر را اختصاصی در کشور عزیزمان ایران تولید کند و بنابراین در حال حاضر قیمت پایه آنها مشخص نیست، با این حال می توان قیمت جهانی این دو محصول را (به عنوان قیمتی حداقلی) مبنای بررسی قرار داد، لیکن بعید به نظر می رسد مدل های تازه اختلاف قیمت چندان فاحشی داشته باشند.در حال حاضر، رنو مدل داستر را با قیمتی حدود 16 هزار یورو در بازارهای جهانی عرضه می کند، بنابراین در همین ابتدای کار و با در نظر گرفتن قیمت فعلی یورو در کشور (حدود چهار هزار و 500 تومان)، قیمت خام این محصول چیزی حدود 72 میلیون تومان از آب در می آید. این در شرایطی است که با در نظر گرفتن داخلی سازی 40 درصدی و مسائلی مانند عوارض و مالیات و همچنین تعرفه ورود قطعات، قیمت تمام شده است داستر تولیدی در ایران، بسیار بالاتر از 72 میلیون تومان خواهد بود.

قرارداد شرکت گسترش و نوسازی صنایع کشور عزیزمان ایران (ایدرو) و رنو در شرایطی چندی پیش به امضا رسید که حالا مسوولان این شرکت از خودروساز فرانسوی انتظار دارند محص

در حال حاضر مدل وارداتی داستر قیمتی حول و حوش 114 میلیون تومان دارد و اگرچه انتظار می رود با داخلی سازی 40 درصدی و از بین بردن تعرفه واردات ماشین کامل، قیمت آن افت کند، با این حال این افت احتمالی به هیچ وجه با آنچه مدنظر مسوولان شرکت گسترش هست، همخوانی ندارد. این عدم همخوانی جدا از مساله مهم (قیمت جهانی داستر) از اینجا نیز ناشی می شود که تنها قرار است 40 درصد قطعات داستر در مرحله اول، داخلی سازی شود؛ بنابراین 60 درصد باقیمانده مشمول هزینه مربوط به تعرفه واردات قطعات منفصله (حداقل 23 درصد) خواهند شد. با این حساب در مجموع با لحاظ کردن قیمت جهانی داستر و تعرفه ای که به واردات 60 درصد قطعات آن می خورد، به هیچ وجه امکان عرضه مدل تازه این ماشین به بازار کشور با قیمتی بین 40 تا 50 میلیون تومان وجود ندارد.

سیمبول هم ارزان در نمی آید

آینده قیمتی رنو در کشور عزیزمان ایران

اما در مورد سیمبول نیز اصل ماجرا چندان تفاوتی نمی کند، چه آنکه این ماشین نیز با توجه به قیمت پایه و همچنین تعرفه واردات قطعات آن، امکان عرضه اش در بازه قیمتی مدنظر مسوولان شرکت گسترش تقریبا صفر است.این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با 11 هزار یورو در بازارهای جهانی دارد و در کشور عزیزمان ایران نیز که هم اکنون از مسیر واردات به مشتریان عرضه شده، حدود 80 میلیون تومان فروخته می شود. با احتساب قیمت 11 هزار یورویی سیمبول و قیمت چهار هزار و 500 تومانی یورو در ایران، سیمبول در همان ابتدای کار حدود 50 میلیون تومان قیمت می خورد.

این قیمت البته خام بوده و با توجه به تعرفه واردات قطعات و همچنین سایر هزینه ها از جمله عوارض و مالیات، سیمبول نیز امکان این را که با قیمتی زیر 50 میلیون تومان در بازار کشور عزیزمان ایران عرضه شود، ندارد. توصیه دیگر این است که رنو در حال حاضر نسل های قدیمی سیمبول یعنی خانواده تندر-90 را در بازه قیمتی 40 تا 50 میلیون تومان در کشور عزیزمان ایران به فروش می رساند؛ بنابراین از این جهت هم نمی توان پذیرفت که خودروساز فرانسوی بخواهد با عرضه سیمبول در بازه قیمتی موردنظر، بازار محصولات خود را در کشور عزیزمان ایران دچار همپوشانی کند.

تحقق رویای ایدرو با کوئید

در بین محصولات در نظر گرفته شده است از سوی رنو در کشور عزیزمان ایران ولی به نظر می رسد کوئید کاملا مستعد عرضه در بازه قیمتی 40 تا 50 میلیون تومان و حتی کمتر از آن هست. این ماشین با توجه به قیمت پایینی که دارد، اگر در تیراژ بالایی به تولید برسد، امکان عرضه آن با قیمتی حول و حوش 40میلیون تومان وجود خواهد داشت؛ بنابراین کوئید تنها محصولی است که می تواند بخشی از اهداف قیمتی مسوولان شرکت گسترش را در قرارداد رنو محقق کند.

حذف مانع بزرگ کم کردن قیمت

اما توصیه ای که در طول گزارش به عنوان یکی از موانع کم کردن هزینه تولید و قیمت تمام شده است محصولات رنو در کشور عزیزمان ایران به آن پرداخته شد، تعرفه موجود جهت واردات قطعات منفصله هست. بر این اساس، قطعات منفصله با توجه به میزان داخلی سازی خودروها، در رقم های تعرفه ای متفاوت وارد می شوند و این عنوان به طور مستقیم بر قیمت تمام شده است خودروها اثر می گذارد.در واقع تعرفه واردات قطعات در کشور عزیزمان ایران که از عرف جهانی نیز بالاتر هست، خود به مانعی بر سر راه کم کردن هزینه تولید خودروهای خارجی در کشور تبدیل شده است هست. به اعتقاد بعضی کارشناسان، هنگامی که قرار به کم کردن هزینه تولید و قیمت تمام شده است این خودروها در کشور هست، طبعا باید تا حد امکان از موانع موجود بر سر راه تحقق این نشانه کاست و در این بین، از بین بردن یا کم کردن تعرفه واردات قطعات می تواند جزو اولویت ها باشد. این عنوان البته نیازمند عوض کردن قوانین مربوطه هست؛ بنابراین با توجه به گزینش وزیر تازه صنعت، معدن و تجارت، این امکان وجود دارد که در دولت دوازدهم، مانع تعرفه ای کم کردن قیمت خودروهای تولیدی در کشور برداشته شود. مجلس شورای اسلامی دیروز به محمد شریعتمداری جهت هدایت وزارت صنعت،معدن و تجارت رای اعتماد داد و حالا باید منتظر ماند و دید وی مقدمات عوض کردن تعرفه واردات قطعات منفصله را فراهم خواهد آورد؟

واژه های کلیدی: ایران | قطعات | میلیون | محصولات | 100 میلیون | بازار خودرو

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz